woensdag 26 februari 2014

Analogue Life: de W van WAAROM?

Dit is het tijdperk van Canon en Nikon en hun spiegelreflex camera's. Je kunt de deur niet uitstappen of je ziet wel iemand met zo'n camera inclusief giga telelens om zijn of haar nek. Zijn er grote groepen mensen bij elkaar en valt er iets te beleven? Tegenwoordig staan niet alleen de dikke Duitsers en toeristische Aziaten met hun spiegelreflex te zwaaien. Nee, zelfs het grutjesvolk heeft zo'n mooie en dure camera. Ook in bloggersland is men niet vies van een Canon hier en daar. Waar moeten tenslotte alle OOTD's en FOTD's en DIY's anders mee gemaakt worden? (voor de leken; Outfit Of The Day, Face Of The Day & Do It Yourself's)

Waarom dan Analoog fotograferen? Oude meuk (lees; camera's) die 9 van de 10 keer kapot zijn om de foto's mee te maken. Peperdure rolletjes kopen waar je maar 36 foto's mee kunt schieten en er na het ontwikkelen vervolgens achter komen dat er maar 10 gelukt zijn en dat er niet eens één héle toffe tussen zit. Of het rolletje met heel veel pijn en moeite uit de camera proberen te peuteren en na het ontwikkelen er achter komen dat het toch overbelicht is. Teleurstellend zou je denken.

Niet dus. Want toch vind ik het prachtig! Ik doe dit niet om hipster te zijn. Ik doe het niet om mijn likes op Facebook te maximaliseren. En ik doe dit ook niet om instagram te dissen. Nee, ik doe dit voor de spanning en sensatie! Ik vind het onvoorspelbare effect echt legendarisch. Elke keer als ik een rolletje heb laten ontwikkelen, heb ik tijdens het inscannen weer het gevoel alsof ik tijdens Sinterklaas cadeau's aan het uitpakken ben. Sommige zijn mwah of een regelrechte mislukking. (Nee mam, ik had geen sokken gevraagd. En al helemaal geen Hello Kitty sokken.) Maar degene waar je het vervolgens juist niet van verwacht zijn echte pareltjes geworden! (Een vette ring van je verstrooide tante krijgen bijvoorbeeld.)

Daarnaast vind ik analoog fotograferen heel leerzaam. Natuurlijk is digitale fotografie ook heus een ambacht maar soms wordt het den gewone burger wel héél makkelijk gemaakt. Digitale fotografie heeft namelijk al snel het -ikzethemgewoonopautomatischenikklikrandom-effect. Ja maar zo kan ik het ook hoor. Van de 223 foto's zit er vast wel één mooie bij. Als je slechts 36 foto's op je peperdure rolletje hebt staan denk je wel even twee keer na voordat je een foto maakt. En een rolletje vol onderbelichte foto's zorgt ervoor dat je in het vervolg ook wel nadenkt over de exposure time.

Nog niet overtuigd? Hier een paar van mijn (onbewerkte!!!) pareltjes <3






 
Hoe fotografeer jij?

3 opmerkingen:

  1. Leuk geschreven HAHA! (: En wat je zegt ik heb ook ondervonden dat analoog fotograferen heel leerzaam kan zijn aangezien je alles wel zelf in MOET stellen, dat maakt het digitaal fotograferen weer een stuk begrijpelijker (op de M stand of course :P) Daarom wissel ik beide af (:

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is eigenlijk de perfecte combi! Nouja wie weet waag ik mij ook binnenkort weer aan de spiegelreflex! :)

      Verwijderen
  2. O, wat een prachtige plaatjes! Ik ben het zó met je eens :D Tegen dat verrassingseffect kan niets op toch?

    BeantwoordenVerwijderen