vrijdag 31 januari 2014

Face-BOOOO-k!


Ik zal er niet omheen draaien; ik ben klaar met Facebook.
Waarom? Dat zal ik betogend uitleggen.

Goed.. Waar te beginnen met het afkraken van 's werelds meest gebruikte social media platform..?!
Allereerst wil ik het volgende kwijt; (en ja ik voel me oud terwijl ik dit typ) Facebook is niet meer zoals vroegâh. Vroegâh draaide het namelijk nog om de statusupdates van al je vrienden. En dat daar wel eens een paar kansloze updates tussen zaten, nam ik dan maar voor lief. (Lees; lekker met me schatjuh op de bank chillaxen na een avondje knallen in de sportschool #sporten #moe #gezellaghh) Maar waar zijn deze updates? En waar zijn alle lelijke foto's van avondeten waarvan je meteen je trek verliest? En hoezo zie ik niet meer elke dag dezelfde mislukte foto's van trotse ouders van hun baby's en ander gepeupel?

Laten we eerlijk wezen; sinds de komst van de zogenaamde 'timeline' begint mijn scherm vol te raken met spam. Dan heb ik het niet eens over de sluipreclame: 'Piet en Henk vinden Libresse leuk'. (Yeah right!) Of 'Meld je nu gratis aan bij Weight Watchers Online' Eh.. nee bedankt?! (And what's your point Facebook?) Nee, dan heb ik het bijvoorbeeld wel over alle irritante hypes: "Tattas be like". En vervolgens elk denkbare variant daarop. Of een timeline vol zwangere vrouwen en mensen die een aap willen adopteren. O, en wat dacht je van die lelijke bitstrips van een tijdje geleden. Was dat niet de meest kansloze Facebook-hype ever? Pure timeline vervuiling zeg ik je!

Een ander irritant gegeven is dat ik tegenwoordig van iedereen kan zien wat hij of zij liked. Dat hoef ik niet te weten, Facebook. Écht niet. En ik hoef helemaal niet dat al mijn vrienden weten dat ik wel eens een zeldzame en mislukte foto van baby's of eten like.

Als we dan toch bezig zijn, kunnen we de timeline trouwens gewoon recent houden? Als Joost, die slechts één keer per week op Facebook zit (waarvoor hulde Joost!), na enkele dagen reageert op de status van Kees die zijn rijbewijs heeft gehaald hoef ik dat niet wéér bovenaan te zien. En ik hoef overigens ook niet te zien hoe al mijn vrienden al hún vrienden feliciteren. Ik bedoel, fijn dat er aan ze gedacht wordt maar verwacht geen felicitatie van mij hoor.

Nouja zo zou ik nog even kunnen doorgaan maar let's not. O en bespaar me de tips over het instellen van privacy dingen enzo. Ik mis gewoon het oude vertrouwde Facebook. Zo. Amen. Klonk dat erg azijnpisserig? Ja hè? Maar even eerlijk. Ik ben toch niet de enige die er zo over denkt?!

Desalniettemin ben ik voorlopig nog niet van plan mijn account te verwijderen. Hoe zou ik immers contact moeten houden met al mijn quasi 'vrienden' en kennissen? En hoe beter dan via Facebook zelf kan ik deze blogpost promoten? Want er zitten heus wel voordelen aan Facebook. Maar ik ben wél toe aan iets nieuws, dus kom maar op trendsetters! :)

2 opmerkingen:

  1. Hahaha, treffend stukje, Mels. I couldn't agree more. Ben er ook klaar mee. Kan er ook niet opzetten hoe je je eigenlijk voelt, toch?! Ik stel voor dat iedereen gaat bloggen, wat jij? X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kijk ook steeds minder vaak op Facebook. Nu nog maar 298x per dag in plaats van 8374923x. & iedereen aan het bloggen lijkt me een puik plan Chantal! :)

      Verwijderen