donderdag 23 januari 2014

Analogue Life: Mijn collectie - deel 1

Ik heb een voorliefde voor fotograferen, met name analoog. Analoge fotografie houdt simpelweg in dat je met een rolletje film foto's maakt. The old fashioned way zeg maar. En ik kan je vertellen; de rolletjes zijn terug van weggeweest! Zelfs mijn lievelingswinkel HEMA is op de hoogte van deze trend, daar kun je namelijk rolletjes kopen en laten ontwikkelen. En als je er dan toch bent; waarom koop je dan niet meteen een notitieboekje of 20? (Dat is weer een andere voorliefde..)

Deze voorliefde wil ik dan ook graag met jullie delen. De komende tijd zullen er af en toe posts verschijnen over analoge fotografie en mijn ervaringen daarmee; Analogue Life.  Ik zal schrijven over mijn collectie camera's en filmrolletjes maar natuurlijk ook tips & tricks, how to's en DIY's.

Voor nu; mijn collectie - deel 1.
In dit deel de camera's die ik het meeste gebruik.

 

Mijn allereerste en liefste liefje is deze Diana mini - petite Noire. Is die naam niet gewoon perfect? Het is een 35mm 'plastic' camera. Als je hem namelijk pakt snap je waarom heel veel mensen het een speelgoed camera noemen. Het is geen echte oldie zoals de camera's hieronder maar een onderdeel van de 'lomography'-serie. Het komt er op neer dat een stelletje hippe trendsetters een aantal jaar geleden dacht; 'Goh het zou toch best leuk zijn als we weer zoals vroegâh zouden kunnen fotograferen. Waarom maken we niet gewoon nieuwe, oude camera's?' Nouja, gelukt lijkt me!
 
 


Na ongeveer anderhalf jaar enkel met de Diana mini foto's te hebben geschoten kwam de vader van mijn schoonzus met deze praktica collectie die hij van zolder had gesleept. Blij als een kind was ik. Ik kon eindelijk écht old school foto's maken. Ik was nog blijer toen ik tot de conclusie kwam dat ze het ook allebei daadwerkelijk doen. Aanschouw de Praktica MTL 5 en de Praktica Super TL2. Beide 35mm camera's met een aantal verwisselbare lenzen. (Waaronder de wide-angle lens, té gek!) De kenner zal dit Duitse troep noemen maar ik vind het prachtig! Wat jij?
 
Dit is mijn meest recente aanwinst en ik kan er maar één ding over zeggen; I'm so in LUV! <3 Het is een Pentax ME, 35mm, met 4 verwisselbare lenzen, flitser, verdubbelaar, draadontspanner, hengsel en te gekke koffer. (Half) gekregen van mijn liefste bf als afstudeercadeau.
 
Mooi zijn ze hè? Ik laat binnenkort wat resultaten zien want jullie zijn vast benieuwd naar de foto's die ik met deze dotjes kan maken!
 
 
Liefs,
 

4 opmerkingen:

  1. Ooooo wauw super al die camera's! En vooral die laatste set ziet er onwijs tof uit...ik ben benieuwd naar je foto's. Ik ga je volgen (: En inderdaad oude meuk camera's for the win hihi (nou ja zo noem ik ze nu ff in het kort :P). Ik ben vorig jaar begonnen met verzamelen en heb er vijf gescoord op de Fotografica beurs in Nieuwegein ♥ - die zijn meer om neer te zetten overigens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vaak is het inderdaad oude meuk want 9 vd 10 keer doen ze het helaas niet. Maar áls je dan ooit een werkende hebt.. <3
      (ik kende die beurs niet overigens; eens checken! thanks!)

      Verwijderen
  2. Die lomography camera's vind ik ook altijd zo tof. Maarr nog gaver zijn natuurlijk je échte oude camera's. Echt tof dat je hier zo fanatiek mee bezig bent. :) x

    BeantwoordenVerwijderen