woensdag 12 februari 2014

FASCINATION: Lijstjes

 


Lijstjes. Overal.

Lijstjes voor de boodschappen (dûh), lijstjes voor goede voornemens, verlanglijstjes, cadeau-idee-lijstjes, studie-lijstjes, wat-heb-ik-deze-week-allemaal-wel-niet-gekocht-lijstjes, paklijstjes, to-do lijstjes to-buy lijstjes, to-blog lijstjes, Lisa Nola's listography-lijstjes, lijstjes-lijstjes, etc.

Been there, done that. Want tromgeroffel: ik ben gek op lijstjes. Ik maak vaak lijstjes. Sterker nog, ik heb lijstjes NODIG om te functioneren. Lijstjes geven me rust, reinheid en regelmaat. Ze maken mijn hoofd leeg en geven me het gevoel dat ik een gestructureerd leven heb. Als ik blogs lees en mensen om mij heen hoor ben ik niet de enige die deze lijstjes-fascinatie heeft. Maar wat maakt dat men tegenwoordig zo gek is op lijstjes? Is deze drang voornamelijk voor neutrotische vrouwen die alle touwtjes in handen willen hebben? En is het specifiek iets van deze generatie of had men in de oertijd al 'to-hunt'-lijstjes die op de muur van de grot werden gekrabbeld? Een fascinerend fenomeen vind ik het. In deze post mijn kijk op lijstjes.

Maar waarom toch lijstjes? Naast dat ze mijn hoofd leeg maken en me het gevoel geven dat ik grip op zaken heb is het voor mij simpel; het wegstrepen van een taak op een to-do list vind ik echt enorm bevredigend. De truc is vervolgens om de taken zo summier en simpel te houden dat je door relatief weinig, een bevredigend gevoel er aan over houdt. Dit gevoel stimuleert om weer een taak te doen, etc. Bijna een soort Pavlov reactie.

Tsja, je kent het wel.. met een vol hoofd sta je onder de douche en krijg je een moment van bezinning. 'Ik moet écht niet vergeten om morgen dit en dit even te halen.' Mijn brein is vervolgens niet in staat om dit op de lange-termijn-harde-schijf op te slaan. Zodra ik echter besloten heb dit op een later moment (lees; nog druipend van het douchen) te noteren, zien mijn hersenen dit als een notitie voor mijn korte-termijn-harde-schijf en ben ik in staat het te onthouden tot ik het opschrijf. Nouja, en zo ontstaan mijn lijstjes. Reuze handig!

Wat overigens veel minder goed werkt, zijn lijstjes op mijn telefoon of laptop. Technologie en ik gaan prima samen, daar niet van, maar om de één of andere rede moet ik dingen schrijven in plaats van typen. Misschien komt dit toch voort uit de oermens en zijn grot-krabbels? Ik heb in iedergeval een voldaner gevoel bij het afstrepen van mijn to-do-lijstje in mijn kekke notitieboekje dan in mijn iPhone.

Het laatste fascinerende aan mijn lijstjes-fascinatie vind ik toch wel een samenhangende fascinatie voor notitieboekjes. Ik zie dan ook een causaal verband tussen deze twee. Want is het niet reuze fijn om in een mooi nieuw notitieboekje je goede voornemens lijstje te noteren? Het liefst met zoveel mogelijk kleurtjes en vergeet dan ook niet om extra mooi te schrijven. (Dit laatste geldt volgens mij alleen voor vrouwen.)

Dus; heb jij ook zo'n lijstjes-fascinatie? Wat voor soort lijstjes maak je en waarom maak je ze? Ik ben benieuwd! :)


Ps: deze kan ik weer van mijn to-blog lijstje afstrepen. FIJN!

4 opmerkingen:

  1. hahaha, herkenbaar. Gek inderdaad dat een lijstje op mijn telefoon lang niet zo goed werkt als een echt lijstje...En ik heb een verbod voor mezelf opgesteld, GEEN NIEUWE NOTITIEBOEKJES KOPEN! Het is zo'n verleidelijk idee: Een nieuw boekje kopen, lijstje erin maken, me helemaal aan mijn lijstje houden en mijn leven loopt vervolgens precies zoals ik gepland had. Helaas werkt dit nooit. Ik heb wel 20 boekjes liggen met alleen op de eerste pagina's wat half afgestreepte lijstjes. Dus eigenlijk ben ik wel van de lijstjes, maar houd ik mij er nooit zo goed aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat is het ook echt met lijstjes. Het geeft vooral rust in mijn hoofd als je ze maakt maar geen onrust als je ze niet afmaakt. En een notitieboekjes-verbod heb ik ook. Het zou wel fijn zijn als de winkels meewerken en niet zulke leuke verkopen. ;)

      Verwijderen
  2. Herkenbaar. Ik ben juist aan het minderen ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh mijn god, ik had dit kunnen schrijven. Liefde ook voor notitieboekjes en 'echt' schrijven hier. In combinatie met technologie is het toch minder leuk. Ik heb nu een weekplanner gemaakt, waarin ik al mijn verschillende lijstjes in het kort samenvoeg, want ik werd een beetje gek van de hoeveelheid verschillende lijstjes die ik allemaal moest checken, hahaha. TYPISCH.

    BeantwoordenVerwijderen